Van tabula cerata tot iPad

 

De hele onderwijswereld bevindt zich in een ICT-stroomversnelling: de hervorming in de 1ste en 2de graad bezorgde ons uitgebreide ICT-leerplannen en de coronacrisis heeft deze evolutie nog versterkt. Bovendien zijn digitale technologieën alomtegenwoordig in onze maatschappij en zijn ze niet weg te denken uit de leefwereld van onze leerlingen. Daarom willen wij als school starten met het gebruik van de iPad in het eerste, tweede en derde jaar vanaf schooljaar 2021-2022.

Met deze iPad zullen leerlingen de leerstof op een actieve manier kunnen verkennen en verwerken. De iPad biedt ons de mogelijkheid met uitdagende en innoverende werkvormen aan de slag te gaan en zo zal niet alleen de kennis toenemen, maar ook de zin om te leren. Bovendien ontwikkelen de leerlingen vaardigheden die hen voorbereiden op het leven in onze sterk gedigitaliseerde maatschappij.

Onze keuze viel op een iPad, onder andere omdat dit toestel:

  • mobiel, licht, klein en flexibel is;
  • met een opgeladen batterij een hele lesdag meegaat;
  • snel opstart;
  • gebruiksvriendelijk is, ook qua beheer op school- en klasniveau.

Boeken en cursussen worden niet helemaal overboord gegooid: we zetten de iPad in als een krachtig, digitaal leermiddel náást alle andere bestaande leermiddelen. Beschouw de iPad dus als een verlengstuk van de boeken of cursussen.

  • Waarom kiezen we voor een tablet?

Een tablet is een licht toestel dat erg mobiel is waardoor het in en buiten de klas kan worden gebruikt. Door zijn afmetingen is het gemakkelijk op te bergen in de boekentas en het neemt op de schoolbank weinig plaats in.

  • Waarom kiezen we voor de iPad?

Apple heeft zich sterk toegelegd op de ontwikkeling van toepassingen die handig te gebruiken zijn in het onderwijs. Apple heeft ook krachtige hulpmiddelen voor het beheer van iPads op school- en klasniveau. Hierbij gaat Apple er telkens van uit dat privacy een basisrecht is.

De leerkracht beschikt over mogelijkheden om de controle over het lesgebeuren te behouden wanneer de leerlingen in de les met de iPad aan de slag zijn.

We hebben ook de ervaring dat iPads betrouwbaar en relatief robuust zijn. Het toestel start snel op en met een opgeladen batterij kan je een ganse lesdag doorkomen.

  • Welke leerlingen zullen volgend schooljaar met de iPad werken?

De leerlingen van het eerste, tweede en derde jaar zullen vanaf schooljaar 2021-’22 met een persoonlijk toestel werken. Voor de hogere jaren zullen we nog even verder werken zoals we dit al vanaf vorig schooljaar doen: de leerkrachten kunnen een aantal iPads reserveren voor gebruik in de klas.

  • Wordt de iPad in alle lessen gebruikt?

We zetten de iPad in wanneer die voor een meerwaarde zorgt. In sommige lessen zal de iPad zeer veel gebruikt worden. In een aantal lessen minder of misschien helemaal niet. Het is goed dat leerlingen tijdens hun schooldag met verschillende werkvormen omgaan.

Al vanaf vorig schooljaar kunnen onze leerlingen aan de slag met iPads. Leerkrachten kunnen een aantal toestellen reserveren voor de leerlingen als ze die nodig hebben in de klas. Dit maakt dat al heel wat leerkrachten goede ervaringen hebben met de iPad. Omdat we het belangrijk vinden dat alle leerkrachten de toepassingen van de iPad voor hun vak onder de knie hebben, werken wij permanent aan de professionalisering van al onze medewerkers.

  • Zal de iPad handboeken en kopieën vervangen?

Niet noodzakelijk. De iPad is, naast werkboeken, handboeken, notities… slechts één van de leermiddelen die we in onze school zullen gebruiken.

We willen met de introductie van de iPad wel kosten proberen te besparen. We streven ernaar het aantal kopieën te beperken en we werken in principe niet langer met een apart rekentoestel, woordenboek, atlas of bijbel.

  • Met welke iPad ga ik werken?

Vanaf september 2021 ga je op het College aan de slag met een iPad wifi 2020 (8ste generatie – besturingssysteem iPadOS 14) met een schermgrootte van 10,2 inch en een opslagcapaciteit van 32 of 128 GB  Het College start in september met een eigen toestel voor de eerste drie jaren, in de volgende schooljaren stapt telkens het eerste jaar mee in.

  • Is de opslagcapaciteit van 32 GB voldoende?

Voor het gebruik op school is een iPad met 32GB voldoende. Je leert je bestanden in de cloud te bewaren. Wil je voor persoonlijk gebruik meer apps installeren, dan is 128GB comfortabeler. Omdat de schooltoepassingen altijd voorrang krijgen, kan het gebeuren dat je eigen apps moet verwijderen als er niet voldoende opslagruimte overblijft.

  • Op welke manier kunnen ouders een iPad via de school aanschaffen?

Je kan de iPad voor je zoon/dochter aankopen via de school

Je kan een iPad via de schoolleverancier aankopen tegen een prijs met korting ten opzichte van de winkelverkoopprijs (januari 2021: € 389,00 voor 32 GB en € 489,00 voor 128 GB).

We raden de hoes aan die de schoolleverancier voorstelt. Het is een stevige hoes die je iPad optimaal beschermt.

Je bent vrij om het toestel al dan niet te verzekeren.

Praktische info over de bestelling van de iPad ontvang je voor eind juni.

De toestellen worden in de zomervakantie op school geleverd.

Je zal ook de mogelijkheid hebben een iPad te huren.

  • Kan ik een eigen toestel van thuis gebruiken?

Heb je thuis al een recente iPad (wifi) in gebruik, dan kan je die voor school gebruiken. De eigenaar van het toestel moet wel toestemming geven dat de school de iPad in beheer neemt. Dit houdt ook in dat je je toestel vooraf volledig moet wissen. Omdat het belangrijk is dat het toestel met het recentste besturingssysteem kan werken, zijn alleen recente modellen toegestaan (vanaf iPad wifi 6de generatie). Een iPad-mini en een toestel met 4G is niet toegestaan.

  • Hoe worden de nodige toepassingen op mijn iPad geïnstalleerd?

De school beheert je iPad om ervoor te zorgen dat je de nodige toepassingen op je toestel kan gebruiken. Het gebruikte beheersysteem voldoet aan de privacyregels.

Je ontvangt van de school een beheerd Apple-id waarmee je ook toegang krijgt tot 200GB cloud-opslag. Wil je zelf persoonlijke toepassingen installeren, dan kan dat met een eigen Apple-id dat je zelf aanmaakt.

  • Kunnen ouders het iPad-gebruik thuis controleren?

Het besturingssysteem voorziet bij de instellingen de mogelijkheid om de schermtijd te controleren. Zo kunnen ouders zien hoeveel tijd hun kind gemiddeld achter het scherm zit en welke apps hun kind gebruikt.

Ouders kunnen indien nodig beperkingen instellen voor schermtijd, gebruik van materiaal, privacy,… en die beveiligen met een eigen code die hun kind niet kent. Zo kunnen ouders bijvoorbeeld voorkomen dat hun kind na een bepaald uur nog de iPad gebruikt (bv. ’s avonds na bedtijd).

  • Mogen de leerlingen de iPad tijdens de pauze gebruiken?

De iPad wordt tijdens les- en klasmomenten, zowel binnen als buiten het schooldomein, gebruikt als dit noodzakelijk is voor de les of door de leraar wordt toegestaan. Na het middageten mag de iPad enkel gebruikt worden in de refter.

De leerlingen gebruiken de iPad niet tijdens de pauze. Actief bewegen geniet hier de voorkeur! Leerlingen houden de  iPad uiteraard steeds uit de buurt van eten en drinken.

Andere afspraken rond het gebruik van de iPad zullen we in het begin van het schooljaar met de leerlingen bespreken. We zullen de gedragscode op dat moment ook via Smartschool communiceren.

  • Blijft de iPad na de lessen op school?

Leerlingen hebben hun iPad elke dag bij op school en nemen die ’s avonds terug mee naar huis. Het is de bedoeling dat de batterij ’s morgens telkens volledig opgeladen is. We voorzien op school geen plaatsen waar de iPad op een veilige manier kan bewaard worden tot de volgende dag.

  • Waar bewaart een leerling de iPad tijdens de pauze?

Onze leerlingen krijgen les in een eigen klaslokaal en hebben daar een eigen bank. Als de leerlingen dit wensen, kunnen zij dus hun iPad in hun bank laten liggen.

Meer gedetailleerde informatie ontvangt u bij definitieve inschrijving.

meer info