Van tabula cerata tot iPad
De hele onderwijswereld bevindt zich in een ICT-stroomversnelling: de hervorming in de 1ste en 2de graad bezorgde ons uitgebreide ICT-leerplannen en de coronacrisis heeft deze evolutie nog versterkt. Bovendien zijn digitale technologieën alomtegenwoordig in onze maatschappij en zijn ze niet weg te denken uit de leefwereld van onze leerlingen.
De overheid wil met de digisprong eveneens een kwaliteitsvolle digitalisering in het onderwijs realiseren om de volwassenen van morgen voor te bereiden op het functioneren in een technologische maatschappij. Hiervoor stelden zij middelen ter beschikking om in schooljaar 2021-2022 en 2022-2023 alle leerlingen toegang te geven tot het gebruik van een digitaal toestel.
Als school kozen wij voor de iPad die we in het leerproces inschakelen. Alle leerlingen werken met een iPad in bruikleen van de school. Het iPad-pakket dat de school aanbiedt omvat een iPad incl. oplader, een hoes met schoollogo en een pen.
Met deze iPad zullen leerlingen de leerstof op een actieve manier kunnen verkennen en verwerken. De iPad biedt ons de mogelijkheid met uitdagende en innoverende werkvormen aan de slag te gaan en zo zal niet alleen de kennis toenemen, maar ook de zin om te leren. Bovendien ontwikkelen de leerlingen vaardigheden die hen voorbereiden op het leven in onze sterk gedigitaliseerde maatschappij.
Boeken en cursussen worden niet helemaal over boord gegooid: we zetten de iPad in als een krachtig, digitaal leermiddel náást alle andere bestaande leermiddelen. Beschouw de iPad dus als een verlengstuk van de boeken of cursussen.